Uterommet har blitt viktigere for nordmenn de siste årene – utepeis og pizzaovn er fortsatt populært

Utsikt over sjøen med utepeis

De siste to årene har nordmenn virkelig fått øynene opp for uteprodukter som pizzaovn, bålpanne og utepeis, og trenden står seg også i år. Matlagingsmuligheter ute pekes på som det nordmenn ønsker seg mest i år.

– Vi opplever at det fortsatt er god etterspørsel etter utepeiser, som passer godt med trenden hvor forbrukeren ønsker å investere mer i uterommet, sier Sissel Øistad, markedssjef i Nordpeis.

Hun forteller at uterommet har blitt viktigere for forbrukeren de siste årene, både hjemme og på hytta, som betyr kjøp av flere og mer segmenterte ildsteder som passer for ulike behov man har.

– Vi kommer nok ikke opp mot den ekstreme interessen for uteprodukter som vi har opplevd de siste to årene, hvor nordmenn var isolert hjemme og der «alle» oppgraderte uteområdene sine. Men vi ser fortsatt at det er interesse for utepeiser, bålpanner, pizzaovner og pelletsgriller, sier Nina Melhus, markedssjef i Varmefag.

– Små og bærbare pizzaovner har vært veldig populære de siste årene. Det virker også som om de store pizzaentusiastene også etter hvert ønsker seg en større vedfyrt eller gassfyrt pizzaovn, hvor du også kan lage annen mat utendørs.

 

Vi vil lage mat ute

Både Nordpeis og Varmefag melder om god interesse for uteprodukter som har matlagingsmuligheter. Pelletsgrill – også kalt smoker – er et slikt produkt som bransjen ser stadig økende interesse for.

– Interessen for pelletsgrillen i Norge er økende i takt med at produktet blir mer kjent. På en pelletsgrill har du uendelige matlagingsmuligheter hvor du kan grille, langtidssteke, røyke, braissere og bake maten. Du kan også velge pellets med forskjellige smaker, som gir maten det særpreget du ønsker, forteller Melhus.

Utepeis

Foto: Nordpeis

Legg til en kommentar

Kommentarer

Written by Christina Tellefsen